Позашкільна робота є необхідною складовою виховання гармонійної особистості. Вона дає змогу дітям, які мають багато невитраченої енергії та часу, не бездумно вештатися вулицями, а розвивати свої здібності у різних видах творчої діяльності. Отримані вміння та навики можуть знадобитися їм у дорослому житті і стати основою під час вибору майбутньої професії.
Вашій дитині у житті може знадобитись будь-що: вміння малювати, грати на музичному інструменті, танцювати і співати, шити і вишивати, напинати намет і варити обід на вогнищі тощо. Школа цьому не навчає. Вона дає лише інтелектуальні знання і досвід колективної взаємодії у рамках одного соціуму. На думку психологів, вже після двох років шкільного навчання у дитини майже немає шансів проявити себе в іншій, відмінній від звичної, для неї ролі й змінити стереотип сприйняття колективом однокласників. Тоді як гуртки, гарантуючи спілкування у групі однолітків, дозволяють розширити соціальні рамки для дитини, дають їй можливість відчути себе і лідером, і звичайним членом групи, й навіть аутсайдером, вибрати для себе той стиль і статус, завдяки яким вона почуватиметься найкомфортніше.
Позашкільний розвиток має ґрунтуватися на запитах дітей і їхніх батьків. На першому місці мають бути інтереси дітей, їх зацікавленість певним видом творчої діяльності. Якщо батьки віддають дитину до гуртків, керуючись цим принципом, то таку ситуацію ми називаємо благополучною, бо: дитина відвідує гурток із задоволенням, вона почувається успішною, у неї зростають самооцінка і впевненість у власних можливостях; поліпшуються шанси дитини на подальший особистісний розвиток, з’являються нові життєві перспективи; батьки отримують відчуття безпеки, додаткові підстави для гордощів, можливість творчо реалізуватися у своїй дитині і вільний час на особисте життя без докорів сумління.
Уявімо на мить, що дитина нічим не зайнята, окрім школи…
Вузьке коло спілкування і пошуки чогось цікавого ведуть її на вулицю. А там вже чекають новоявлені релігійні секти, ігрові автомати, нічні клуби і неформальні молодіжні угруповання. Вони готові запропонувати підліткам власну філософію, навчити епатажної поведінки, перевдягнути їх в «уніформу приналежності» до групи; покажуть, яку дозу «легких» наркотиків треба вжити для куражу. І тоді ваш підліток обов’язково відчує себе комусь потрібним і цікавим, його час буде наповнений змістом. Але яким?! І чи сподобається вам, батькам, такий зміст? Якщо сподобається – продовжуйте бути зайнятими настільки, щоб не знати, чим живе й цікавиться ваша дитина, продовжуйте й далі економити кошти і час на гуртках, продовжуйте мовчки спостерігати, як поглинає вашу дитину неформальне спілкування в Інтернеті та зменшуються її шанси на соціально здорове життя.
Якщо ж таке дозвілля дитини вам не до вподоби, поцікавтесь у сусідів або в районному відділі освіти, які позашкільні установи є найближчими до вашого помешкання; які гуртки пропонує дітям школа. Обговоріть з дитиною, що її цікавить і як це може знадобитись у майбутньому житті. Можливо, треба буде відвідати по одному заняттю у кількох гуртках, щоб визначити коло дитячих зацікавлень і батьківських можливостей.
Косівський районний Центр дитячої творчості пропонує школярам широкий вибір гуртків різних профілів. У нашому позашкільному закладі навчальні приміщення добре оснащені і відповідають санітарно-гігієнічним вимогам. Тут працюють досвідчені педагоги за авторськими навчальними програмами і виховною концепцією «Центр дружби і творчості». Вихованці досягають високих творчих результатів, стають переможцями конкурсів, виставок, олімпіад, фестивалів, зльотів різних рівнів. Для багатьох із них дитяче захоплення стає справою усього життя.
Напередодні новорічних свят Косівський РЦДТ став переможцем першого обласного конкурсу позашкільних закладів. Запрошуємо усіх талановитих дітей і завбачливих батьків приєднатися до нашого успіху, записатися в новому навчальному році у гуртки, щоб спільними зусиллями творити славну історію позашкілля. Тож подбаймо про наше майбутнє разом!
О. Соколюк,
практичний психолог.